Zadnji komentari

Prvostupanjski sud prihvatio Indexovo tumačenje da nisu htjeli vrijeđati katolike

Pin It

Županijski sud u Zagrebu donio je 6. 11. nepravomoćnu presudu po kojoj je nakladnika portala Index.hr i njegove novinare, Vojislava Mazzocca i Hrvoja Marjanovića, oslobodio optužbe da vulgarnim tekstovima o dolasku tijela Bogdana Mandića u Zagreb diskriminiraju osobe katoličke vjeroispovijedi.

U ime obitelji će Vrhovnom sudu podnijeti žalbu na ovu nepravednu prvostupanjsku presudu, koja nije utemeljena na činjenicama koje je udruga U ime obitelji dostavila sudu, što je potvrdio punomoćenik udruge, odvjetnik Krešimir Planinić: Prateći obrazloženje prvostupanjskog suda u ovom predmetu ispada da možete vrijeđati do mile volje, a onda se skrivati iza nekakvog umjetničkog izražavanja i da to niste mislili. Obrana tuženih se temeljila samo na njihovim izjavama da oni zapravo kritiziraju Hrt kad npr. kažu za katolike da su bolesnici. Bit će zanimljivo u drugostupanjskom postupku iščitavati promišljanje Vrhovnog suda o ovom stavu.  

U tužbi koju je U ime obitelji podnijela zajedno s još 4 udruge protiv Indexa istaknuto je da novinar Hrvoje Marjanović u svom tekstu „Mrtvaci uživo: Katoličke nekrofilske orgije su najluđi show na HRT-u“ na najprizemniji način uspoređivao vjerske obrede sa seksualnim fetišima, vjernike prikazivao kao psihičke bolesnike, a njihovo vjerovanje bolesnim. Vojislav Mazzocco u članku „Katolici se razbjesnili i počeli prijetiti – što bi rekao sveti Leopold?“ vjernike je proglašavao teroristima, a javno očitovanje vjere etiketirao i proglašavao bolesnim. U ime obitelji je u tužbi navela da su tuženici izravno diskriminirali osobe katoličke vjeroispovijedi tako da su u svojim navodima doveli u pitanje njihovo pravo da javno očituju svoju vjeru, a koje pravo je zajamčeno člankom 40. Ustava Republike Hrvatske te člankom 9. Europske konvencije za zaštitu ljudskih prava i temeljnih sloboda.

Indexovi novinari su se na sudu branili tvrdnjama da je članak “Mrtvaci uživo…” “satirički osvrt” te da se “ne odnosi na vjernike već je primarno kritika postupka javne televizije koja je otkazala najavljeno prikazivanje emisije ‘Hrvatska uživo’ radi izravnog prijenosa radi izravnog dočeka tijela sv. Leopolda Mandića”. Prema Indexu navod “'nekrofilske orgije' nije kritika vjernika već društvena kritika postupka HRT-a i postupaka crkve”, dok članak “‘Što slušati u redu  za diranje mrtvaca’ nisu diskriminirane osobe po osnovi katoličke niti bilo koje druge vjere jer se radi o duhovitoj kompilaciji spotova” .

Sutkinja Lidija Jelavić je prihvatila tumačenje tuženika te presudila da “vjernici nisu bili ‘meta’ predmetnih članaka već je njihov smisao i cilj bio izreći satiričku kritiku TV prijenosa predmetnog događaja.” “Sud je stava”, navodi se u presudi, “da su tuženici dokazali: da predmetnim člancima nisu ni u jednom obliku, dakle izravno niti neizravno diskriminirali vjernike katoličke vjeroispovijedi (članak 2. stavak 1. i 2. ZSD), niti da su ti članci imali za cilj povredu dostojanstva osoba katoličke vjeroispovijedi kojima bi uzrokovali strah, neprijateljsko, ponižavajuće ili uvredljivo okruženje odnosno da istima nisu učinili uznemiravanje koje bi bilo izjednačeno sa diskriminacijom."