Zadnji komentari

Porast spolno prenosivih bolesti diljem Europe

El preocupante aumento de los casos de sífilis en EE.UU. - BBC News Mundo

Broj slučajeva značajno je porastao u 2022. godini u odnosu na prethodnu godinu

Početkom travnja 2024. ‘CNE News’ objavio je ne samo zanimljiv nego i zabrinjavajući tekst o skokovitom porastu stopa spolno prenosivih infekcija diljem Europe:

“Sifilis, gonoreja, klamidija i ‘limfogranuloma venereum’ (lat. lymphogranuloma venereum, uzročnik je Chlamydia) šire se diljem EU-a, uključujući države zapadne i srednje Europe poput Francuske, Norveške, Nizozemske i Švicarske.”

Prema izvješću Europskog centra za prevenciju i kontrolu bolesti (European Centre for Disease Prevention and Control, ECDC), broj slučajeva značajno je porastao u 2022. godini u odnosu na prethodnu godinu. Broj slučajeva gonoreje porastao je za 48 posto (u usporedbi s ukupno 46.728 infekcija u 2021.), sifilisa za 34 posto (25.270 slučajeva u 2021.), a klamidije za 16 posto (u odnosu na 184.542 infekcije u 2021.). ‘Limfogranuloma venereum’ (LGV) i kongenitalni sifilis također su porasli u odnosu na prethodne godine.

Andrea Ammon, ravnateljica ECDC-a ovaj porast nazvala je “uznemirujućim” i rekla da su potrebne dodatne mjere kako bi se spriječilo da ove spolno prenosive infekcije postanu značajnija prijetnja javnom zdravlju.

“Rješavanje značajnog porasta broja slučajeva spolno prenosivih infekcija (SPI) zahtijeva hitnu pozornost i usklađene napore. Testiranje, liječenje i prevencija u središtu su svake dugoročne strategije. Moramo dati prioritet obrazovanju o spolnom zdravlju, proširiti pristup uslugama testiranja i liječenja te se boriti protiv stigme povezane sa spolno prenosivim infekcijama. Inicijative za obrazovanje i podizanje svijesti ključne su za osnaživanje pojedinaca da donose informirane odluke o svom spolnom zdravlju. Promicanje dosljedne uporabe kondoma i poticanje otvorenog dijaloga o spolno prenosivim bolestima može pomoći u smanjenju stope prijenosa,” rekla je Ammon u izvješću.

Spolno prenosive bolesti

Ako je osoba zaražena sifilisom, tipični simptomi uključuju rane na spolnim organima, ustima ili rektumu, prema klinici ‘MAYO.’ S vremenom, infekcija može uzrokovati nepovratna oštećenja srca i mozga. Dok se bakterije mogu liječiti antibioticima, rano otkrivanje je bitno. Klamidija se može javiti u obliku genitalne boli i neobičnog iscjetka. Uglavnom pogađa žene, ali se može vidjeti i kod muškaraca. Spolno prenosive infekcije nisu u potpunosti bakterijske, već ih mogu uzrokovati virusi ili paraziti. Često se prenose spolnim odnosom ili kontaktom sa zaraženim tjelesnim tekućinama. Što se prevencije tiče, Svjetska zdravstvena organizacija (WHO) preporučuje korištenje kondoma, savjetovanje i apstinenciju kao metode za smanjenje prijenosa infekcije.

Dok stope spolno prenosivih infekcija nastavljaju rasti u 28 država članica Europske unije, Francuska je uglavnom zabilježila nagli porast spolno prenosivih infekcija, a prema pisanju “France 24,” između 2020. i 2022. sifilis je izbio u prvi plan. S porastom većim od 110 posto, najveći rizik od infekcije imali su muškarci. Gotovo 80 posto tih slučajeva imalo je povijest više partnera ili spolno prenosivih infekcija, prema izvješću “France 24.” Pokazalo se da su najviše pogođeni muškarci stariji od 50 godina. Iako je zabilježen nagli porast broja slučajeva sifilisa, klamidija je i dalje najčešća spolno prenosiva bolest u zemlji s više od 16 posto od 2020.

U posljednje dvije godine gonokokne infekcije poput gonoreje također su zabilježile porast od 91 posto.

Pierre Tattevin, predsjednik Francuskog društva za infektivne bolesti (SPILF), upozorava da bi porast broja aplikacija za spojeve za povezivanje s višestrukim seksualnim partnerima mogao uzrokovati porast SPI-a. “Postalo je iznimno lako pronaći seksualne partnere putem aplikacije za spojeve. Umnožavate partnere, a da ne znate tko su, kakve su im navike ili kakva je njihova seksualna povijest,” rekao je Tattevin u izvješću za “France 24.”

Pandemija

Unatoč blagom padu tijekom pandemije COVID-a, porast broja spolno prenosivih infekcija predstavlja složeniji problem koji se može pratiti prije nego što se koronavirus proširio svijetom.

U drugom izvješću ECDC-a, najmanje 46 728 slučajeva gonoreje zabilježeno je 2021. Muškarci koji imaju spolne odnose s drugim muškarcima (MSM) činili su polovicu slučajeva.

U isto vrijeme, Europski program za praćenje antimikrobnih lijekova protiv gonokoka (Euro-GASP) izvijestio je da rezistencija na antibiotike azitromicin i ciprofloksacin također može biti odgovorna za veliki broj slučajeva. Stopa (infekcije) klamidije također je porasla iste godine. Stope su bile najviše među heteroseksualnim mladim odraslim ženama.

Najmanje 77 posto slučajeva sifilisa može se povezati sa spolnim odnosom s drugim muškarcima. Najmanje jedna trećina oboljelih muškaraca koji imaju odnose s drugim muškarcima (MSM) bili su HIV pozitivni. Međutim, prema podatcima, porast LGV-a, čiji uzročnik je Chlamydia trachomatis, uglavnom dolazi od MSM-a koji su bili HIV negativni.

U Norveškoj su klamidija i gonoreja zabilježile nagli porast 2022. godine, HIV i sifilis također su porasli u razdoblju od 2021. do 2022., prema podatcima Norveškog javnog instituta za zdravlje, a koje je objavio “Outbreak News Today.” Broj slučajeva klamidije porastao je s 23.447 u 2021. na 29.271 u 2022. godini. Najmanje 58 posto slučajeva infekcije odnosio se na žene, a 67 posto bile su mlađe od 25 godina.

Gonoreja je doživjela porast kod mladih žena. Broj slučajeva sifilisa također je porastao 2022. godine i među heteroseksualnim osobama i među muškarcima koji imaju spolne odnose s muškarcima. Najmanje 85 posto tih slučajeva bili su oni iz grupe MSM-a. Muškarci koji su imali spolne odnose s muškarcima (MSM) s HIV pozitivnim ili “imigrantskim podrijetlom” također su bili najosjetljiviji na sifilis. Štoviše, HIV se proširio unutar izbjegličkih i migrantskih zajednica. Od 245 prijavljenih HIV slučajeva u 2022., najmanje 192 (78 posto) već su bili zaraženi prije dolaska u Norvešku. Najmanje 97 ih je došlo iz Ukrajine.

Spolno prenosive infekcije u porastu su i u Nizozemskoj, pokazuju podatci Nizozemske zdravstvene agencije (RVIM), koji su objavljeni u “Nu.nl .”

U prvoj polovici 2023. prijavljeno je najmanje 6637 slučajeva gonoreje. Oko 38 posto tih slučajeva dogodio se među ženama.

Na jugu Europe, slučajevi sifilisa u Švicarskoj udvostručili su se u posljednjem desetljeću, s 616 u 2013. na 1056 u 2022. godini. Iako je bolest gotovo iskorijenjena prije otprilike 20 godina, sada ponovno ‘oživljava’ u Švicarskoj. Prema Gradskoj bolnici u Zürichu, nema objašnjenja za porast broja slučajeva, prenosi “Swissinfo.”

Međutim, naveli su i “nedostatak informacija” među mladim odraslim osobama koje nisu bile informirane u prethodnim kampanjama za prevenciju HIV-a.

Obrazovni programi

Iako nema dokaza o padu broja spolno prenosivih infekcija, jedna od metoda prevencije bila je normalizacija njihovog postojanja, prema Sir Christopheru Whittyju, glavnom medicinskom službeniku u Engleskoj. Objavljeni članak “Christian Instituta” također navodi da Sir Whitty želi prostituciju preimenovati u “seksualni rad” i omogućiti školama da podučavaju o sigurnom seksu tako što će programe seksualnog obrazovanja učiniti “eksplicitnijima.” Na taj će način biti manje stigmatizacije oko dobivanja spolno prenosivih bolesti, a više ljudi moći će dobiti pomoć.

Međutim, “Kršćanski Institut” (“Christian Institute” / www.christian.org.uk) sa sjedištem u Velikoj Britaniji vjeruje da ovo razmišljanje nije točno. Dok vladine preporuke možda obuhvaćaju smanjenje ‘štete,’ one jednostavno ne “slijede znanost”, rekli su. Također omogućuje ljudima da sudjeluju u još škodljivijim radnjama i posramljuje one koji se možda ne slažu s takvim načinom razmišljanja. Institut također primijećuje da prijedlog Sir Whittyja izostavlja činjenicu da većina spolno prenosivih bolesti rezultira posljedicom spolnih odnosa s nekoliko seksualnih partnera ili nevjerom u uspostavljenoj vezi.

“Iz kršćanske perspektive, strategije smanjenja škodljivosti/štete prikrivaju tragove grijeha. Biblija jasno uči da je jedini kontekst za seksualnu aktivnost unutar doživotnog braka s jednim muškarcem i jednom ženom – daleko radikalniji pristup rastućoj plimi seksualnog kaosa i s njime povezanim medicinskim, moralnim i društvenim posljedicama. Puno bolje ‘normalno’, objavio je “Kršćanski Institut” na svojoj mrežnoj (web) stranici.

Na kraju napomena čitateljima: svi navedeni podatci dostupni su u poveznicama (“linku”) koje su objavljene u izvornom tekstu.

Izvor:

Kathryn Idema: “Sexually transmitted diseases surge throughout Europe;” CNE News, 9. 4. 2024., https://cne.news/article/4197-sexually-transmitted-diseases-surge-throughout-europe

Rodjena Marija Kuhar, dr. vet. med. /hrvatski-fokus.hr