U kratkom razdoblju čak tri puta mijenjani podaci na mrežnom popisu JUSP Jasenovac
- Detalji
- Objavljeno: Ponedjeljak, 18 Srpanj 2022 18:07
U kratkom razdoblju na kraju polugodišta čak tri puta su promijenjeni podatci na mrežnom popisu Javne ustanove Spomen-područje (JUSP) Jasenovac. Prva promjena bila je u petak 24. lipnja, druga u ponedjeljak 27. lipnja 2022., a treća u subotu 2. srpnja 2022. godine.
To su u zadnjih nekoliko godina 43., 44. i 45. promjena podataka na mrežnom popisu JUSP-a Jasenovac koje su zabilježene i arhivirane pomoću računalnog programa PATROL. Ovim promjenama nije promijenjen broj žrtava koji je tako ostao na 83.814.
U petak 24. lipnja 2022. godine promijenjeni su podatci kod četiriju navodnih žrtava s mrežnog jasenovačkog popisa. U sva četiri slučaja kao novi izvori podataka dodane su nekakve izjave, a u dva slučaja to je dovelo do promjene osobnih podataka navodnih žrtava. Kod Avrama Papa (1892., Isak) je godina rođenja označena zvjezdicom kao nepouzdan podatak, a kod Ivana Smajića je prezime promijenjeno u Smaić. Ovo je još jedna iz serije promjena kojima se ne rješavaju problemi na popisu, već služe za održavanje postojećeg stanja.
Godine rođenja
Primjerice, kod Davida Pape (1903., Salamon) godina rođenja 1903.* ima oznaku nepouzdanosti, a u napomenama se navodi alternativna godina rođenja 1895. Osam godina razlike je svakako problematično glede utvrđivanja nečijeg identiteta. Tome treba dodati da je u ovom slučaju problematična i godina smrti jer se u popisu uz 1941.* u napomenama alternativno navodi i 1942. godina. Novi izvor podataka dodan je i kod Jakoba Barucha (1887., Salamon). U promjeni podataka na mrežnom jasenovačkom popisu od ponedjeljka 27. lipnja 2022. godine kod Brune Zerkovića promijenjeno je prezime, mjesto rođenja i godina smrti. Treća promjena podataka kod Lea Sterna je najbizarnija i to ne zato što se to dogodilo nakon radnog tjedna u subotu 2. srpnja 2022. godine već zbog znanstvene besmislenosti takvog načina rada kojim se samo postiže suprotan učinak od željenog. O tome više dolje u tekstu.
O promjenama prema podatcima iz drugih izvora
Prije ovih promjena na mrežnom jasenovačkom popisu bila su četvorica Avrama Papa iz Sarajeva kojima se otac zove Isak. Trojica su rođena u razdoblju od pet godina između 1887. i 1892. godine. Kod njih su godine rođenja označene kao nepouzdani podatci. U digitalnom arhivu Yad Vashema su tri svjedočanstva rodbine glede predmetnog Avrama Pape iz Sarajeva rođenog prema tim podatcima 1890., odnosno 1897. godine. Prema istom imenu majke u svim trima zapisima možemo pretpostaviti da bi se moglo raditi o istom čovjeku. Prema svjedočanstvu nećaka Liona Pinta iz 1955. godine Avraham Papo (1890.) je ubijen, ali mjesto smrti je nepoznato.
Dva zapisa su prema svjedočanstvima koja je dao nećak Yitzkhak Talmai. Prema svjedočanstvu iz 1977. godine Avraham Papo (1897.) je ubijen u Jasenovcu, ali prema svjedočanstvu iz 1995. godine više se ne spominje Jasenovac kao mjesto smrti. Uzgred, četvrti i znatno mlađi Avram Papo (1923.) s mrežnog jasenovačkog popisa kojem se otac zove Isak također je problematičan kao jasenovačka
žrtva jer prema svjedočanstvu rođaka Avraham Papo (1925., Isak) koji je živio u Visokom kod Sarajeva stradao je tijekom rata, ali ne zna se ni mjesto niti vrijeme smrti.
Zatipci
Kod Ivana Sma(j)ića nije problematično samo prezime, već i godina rođenja jer se u popisu navodi 1890.* i alternativno u napomenama 1893. Još jedna „slučajnost“ ukazuje da bi identitet ove navodne jasenovačke žrtve mogao biti problematičan. Naime, u digitalnoj inačici jugokomunističkog Popisa žrtava Drugog svjetskog rata (L64) kod Ivana Smajića (1890.), Hrvata, katolika iz Nove Kapele koji je živio u Vinkovcima i prema tom izvoru stradao u Jasenovcu 31. studenog 1944. godine, pod zanimanje se navodi „industrijalacn ili zanatlija ili trgovac“. Međutim, potpuno isto zanimanje s pripadajućim zatipkom nalazi se i kod Jovana Smajića (1897.) Srbina, pravoslavca iz Vinkovcima susjednog grada Vukovara. On je prema L64 ubijen od nepoznatih počinitelja 10. svibnja 1942. godine u logoru u Koprivnici.
O imenjacima na popisu
Na mrežnom jasenovačkom popisu nalaze se i brojni imenjaci Avrama i Davida Pape i Jakoba Barucha. Usporedbom nekoliko izvora podataka u predmetnim slučajevima vide se brojne
kontradiktornosti. Primjerice, prema svjedočanstvima rodbine, prijatelja i židovskih organizacija u digitalnom arhivu Yad Vashema ima nekoliko puta manje žrtava nego prema mrežnom jasenovačkom popisu. U L64 ime Avram Papo se spominje 54 puta, a jednom Avram Paapo. Taj potonji je Avram Papo iz predmetnih promjena na mrežnom jasenovačkom popisu. Od te pedesetpetorice 51 je navodno stradao u Jasenovcu, dva u Staroj Gradiški, a mjesto smrti u ostala dva slučaja je nepoznato ili nije povezano s Jasenovcem ili Starom Gradiškom.
U digitalnom arhivu Yad Vashema su trenutno dostupna 33 zapisa prema svjedočanstvima rodbine, prijatelja i židovskih organizacija za Avrahama, Abrahama ili Avrama Papu. Ako se
izuzmu višestruka svjedočanstva za iste osobe i dio svjedočanstava s izrazito kontradiktornim podatcima, ovisno o kriterijima na temelju zapisa iz digitalnog arhiva Yad Vashema može biti od 11 do najviše 18 jasenovačkih žrtava koje se zovu Abraham, Avraham ili Avram Papo. Treba napomenuti da je veliki broj svjedočanstava nastao nakon druge polovice 1980-ih i tijekom 1990-ih u razdoblju intenzivne protuhrvatske propagandne koja je bila priprema za agresiju Titove antifašističke JNA i srpske vojske na Hrvatsku 1990-ih.
Vrijeme intenzivne srpske propagande
Treba uzeti u obzir mogućnost da su neki podatci iz tih svjedočanstava nastali uslijed intenzivne srpske propagande. Trenutno se na mrežnom popisu JUSP-a Jasenovac s prezimenom Papo nalazi 45 Avrama i po jedan Albert-Avram, Avram-Haim i Abraham. Usporedbe radi u srbijanskom Spisku žrtava rata (u digitalnom arhivu Yad Vashema u kategoriji List of murdered Jews from Yugoslavia) je 59 Avrama Papa. Znači uz pomoć
„stručnjaka“ iz Srbije moglo bi se još povećati broj lažnih i problematičnih žrtava. U mrežnom jasenovačkom popisu kod 20 žrtava koje se zovu Avram Papo su podatci označeni kao nepouzdani.
Primjerice, kod Avrama Pape (Isak) godina rođenja je 1887., a u napomenama je 1867. Takve drastične razlike na mrežnom jasenovačkom popisu nisu izuzetak. Primjerice, kod Avrama Pape (David) ta razlika je 17 godina (1882.*/1899.). Kod Avrama Pape (Elazar) još je veća zbrka podataka jer nije problematična samo godina rođenja (1890.*/1899.), već i ime oca koje je prema napomenama Elmezar. Međutim, prema L64 u ovom slučaju pojavljuje se i treća inačica Avrama Pape (1900., Elijazer).
Neprovjereni napisi
Još je zanimljivije da su ova „trojica“ prema L64 stradala u tri različite ratne godine u razdoblju od 1941 do 1943. Kod Avrama Pape (Isak) razlika u godini rođenja iz popisa (1889.*) i alternative u napomenama (1896.) je „samo“ 7 godina. Uočljiva je sličnost podataka kod „dvojice“ gore spomenutih Isakovih Avrama, ali za njih nema potvrde u drugim izvorima. To pokazuje koliko su problematični podatci za žrtve koje se zovu Avram Papo, a otac im je Isak.
Trenutno se u mrežnom jasenovačkom popisu od 22 navodne žrtve imenom i prezimenom David Papo samo u jednom slučaju otac zove Salamon kao u predmetnoj promjeni popisa. U digitalnoj inačici jugokomunističkog Popisa žrtava Drugog svjetskog rata (L64) nalaze se 32 koji se zovu David Papo. Od toga se kod 27 kao mjesto smrti navodi Jasenovac. Kod dvojice se otac zove Salamon, a rođeni su 1895. i 1903. godine. Kako je već gore i tekstu navedeno na mrežnom jasenovačkom popisu i u napomenama kod predmetnog Davida Pape navode se te dvije godine rođenja. To nije jedini takav slučaj jer se kod Davida Pape (1912.*, Rafael) navode tri godine rođenja i dvije godine smrti. To su posljedice spajanja nekoliko lažnih jasenovačkih žrtava u jednu iste (ne)vjerodostojnosti.
Višestruko upisane žrtve
Time kreatori mrežnog jasenovačkog popisa indirektno priznaju da se u njihovom glavnom izvoru podataka jugokomunističkom Popisu žrtava Drugog svjetskog rata nalaze lažne, odnosno višestruko upisane žrtve koje onda prema potrebi recikliraju. U digitalnom arhivu Yad Vashema je 38 zapisa iz kategorije svjedočanstava rodbine, prijatelja i židovskih organizacija o jasenovačkim žrtvama koje se zovu David Papo. Od toga ih je 27 prema srbijanskom Spisku žrtava rata, a 11 zapisa je prema svjedočanstvima rodbine, prijatelja i židovskih organizacija. Za napomenuti je da može biti nekoliko svjedočanstava za istu osobu. Glede ovih svjedočanstava četiri imaju manjkave identifikacijske podatke, tri svjedočanstva su za dvojicu Davida Papa iz Splita, tri zapisa su za dvojicu rođenih 1870-ih i za jednog nešto mlađeg.
Prema usporedbi podataka iz digitalnog arhiva Yad Vashema vjerojatno se radi o sedam potencijalnih žrtava, a svakako ne više od 10. U digitalnom arhivu Yad Vashema tri su zapisa za ime David Papo kojem se otac zove Salamon, od toga su dva zapisa prema srbijanskom Spisku žrtava rata. Radi se o „dva“ već spomenuta imenjaka rođena 1895. i 1903. godine. Treći zapis je prema svjedočanstvu kćeri za jasenovačku žrtvu, ali koja nije rođena 1895. ili 1903. godine.
Izjave
U predmetnim promjenama kod Jakoba Barucha (1885., Sarajevo, Salamon) dodana je izjava kao novi izvor podataka. U mrežnom jasenovačkom popisu prema stanju krajem lipnja 2022. godine je šestero žrtava koje se zovu Jakob Baruch. Prema L64 u Bosni i Hercegovini je popisano sedmero jasenovačkih žrtava koje se zovu Jakob Baruch. U digitalnom arhivu Yad Vashema su dva svjedočanstva rodbine za jasenovačke žrtve koje se zovu Jakob Baruch, ali niti jednom se otac ne zove Salamon. Štoviše, u skeniranom obrascu svjedočanstva iz 1955. godine kod Jakoba Vite Barucha iz Sarajeva njegov sin je napisao da je njegov otac odveden u rujnu 1941. godine, a u zagradi je dodao „( čuo sam ali neprovjereno u Jasenovcu )“.
U digitalnom arhivu Yad Vashema su tri zapisa prema svjedočanstvima rodbine za ime i prezime Jakob Baruch čiji se otac zove Salamon/Salomon i niti u jednom slučaju kao mjesto smrti nije spomenut Jasenovac. U dva svjedočanstva radi se o Jakobu Barukhu (1884., Sarajevo) sinu Salamona i Flore. Prema svjedočanstvu bratića J. Barukha mjesto smrti je logor Bergen-Belsen, a prema bratiću Tz. Barukhu mjesto smrti je logor Auschwitz. Treće svjedočanstvo se odnosi na Jakoba Barucha koji je živio u Splitu. On je 28. studenog 1941. godine deportiran u logor u Italiji. Iz priloženih podataka ne može se reći radi li se o Jakobu
Baruchu čija je majka Flora, ali u svakom slučaju njegova smrt ne samo da nema veze s Jasenovcem, već ni s Nezavisnom Državom Hrvatskom.
Naizgled neznatna promjena
Nakon promjene u petak uslijedila je nova promjena podataka na mrežnom popisu JUSP-a
Jasenovac u ponedjeljak 27. lipnja 2022. godine. Radi se o naizgled neznatnoj promjeni podataka kod samo jedne osobe s popisa, ali u tom slučaju se vidi sva površnost provjera podataka na jasenovačkom popisu. Radi li se o namjeri ili neznanju i nesposobnosti sasvim je svejedno jer rezultat je isti – jedne neprovjerene podatke zamjenjuje se drugima i tako se ova predstava nastavlja. Kako je već gore u tekstu navedeno promijenjeni su podatci kod Brune Zerkovića (1899., Daruvar, Aleksander) navodno stradalog 1941. godine u Jasenovcu. Ovom prilikom na temelju izjave iz 2022. godine prezime je promijenjeno u Zerkowitz pa su time demantirani podatci iz izjave iz 2013. godine.
Znači te izjave su nepouzdani izvori podataka koji se nakon nekog vremena pobijaju novim izjavama i tako u nedogled. Ovakve promjene moguće su sukladno duhu trenutka jer živimo u vremenu globalnog zaglupljivanja. Mjesto rođenja Brune Zerkovića/Zerkowitza više nije Daruvar, već Banja Luka, a godina smrti je promijenjena u 1942. Zanimljivo da se u glavnom izvoru podataka za mrežni jasenovački popis jugokomunističkom Popisu žrtava Drugog svjetskog rata iz 1964. godine, odnosno u inačici tog popisa pod oznakom SZSJ64 uopće ne spominje Bruno Zerković/Zerkowitz. U slučaju Brune Zerkovića/Zerkowitza izvori su knjiga M. Švob koja se u ovom slučaju oslanja na podatke iz srbijanskih arhiva i dvije međusobno proturječne izjave nepoznatog autorstva.
Digitalna inačica
U digitalnoj inačici jugokomunističkog Popisa žrtava Drugog svjetskog rata (L64) jedina stradala osoba iz Hrvatske s prezimenom Zerković je 75 godišnja Srpkinja iz okolice Plitvičkih jezera koja je umrla negdje na području pod kontrolom jugokomunističke gerile. U digitalnom arhivu Yad Vashema jedina s prezimenom Zerković je Hilda iz Slovačke (Čehoslovačke) koja je preživjela boravak u njemačkom logoru Bergen-Belsen. Prema
svjedočanstvu sestre Else iz 1975. godine Bruno Zerkowitz (1899., Banja Luka) stalno je živio u Grazu u Austriji. Prema skeniranom obrascu iz digitalnog arhiva Yad Vashema bio je u logoru Dachau, kasnije „blizu Zagreba“, a zatim je ustrijeljen u Jasenovcu u veljači 1942. godine. Vrlo čudan tijek događaja. Iz nekog razloga obrazac je pun zatipaka, ispravaka i pogrešnih toponima primjerice kao „JASENOVAE JUOSLAVIA“.
Treba napomenuti da je svjedočanstvo napisano 30 godina nakon rata, ali još važnije je da je to desetak godina nakon jugokomunističkog Popisa žrtava Drugog svjetskog rata iz 1964. godine. Međutim, u razjašnjavanju ratne sudbine zanimljiva su svjedočanstva Else Zerkowitz o ostalim rođacima rođenima u Banjoj Luci, a koji su svi živjeli u Austriji. Prema svjedočanstvu Else Zerkowitz njezina sestra Silva Flecker Koenigstein (1890., Banja Luka) živjela je u Grazu, a prema digitalnom obrascu stradala je u siječnju 1942. godine, odnosno mjesec dana prije brata Brune u mjestu Opole kod Lublina u Poljskoj. U skeniranom obrascu ne piše da je ubijena već “prema zadnjoj vijesti Judenrata iz Opole Lubelske bila je vrlo bolesna”.
Različiti podaci
Prema svjedočanstvu druga sestra Berta Zerkowitz (1892., Banja Luka) živjela je u Beču. U digitalnom obrascu se navodi da je ubijena, a u skeniranom obrascu pisanog svjedočanstva navodi se da je deportirana 26. siječnja 1942. godine u Rigu u Latviji, a Crveni križ je nije mogao „detektirati“ u Rusiji. Iz ovoga se vidi da su obje sestre i brat vjerojatno otprilike u isto vrijeme krajem siječnja 1942. godine deportirani u logore.
Prema svjedočanstvu iz digitalnog obrasca majka Jenny Zerkowitz (1858., Nachod u Češkoj) također je živjela u Grazu i ubijena je u prosincu 1942. godine u Theresienstadtu. U skeniranom originalnom obrascu svjedočanstva kćeri Else iz digitalnog arhiva Yad Vashema njezina majka je umrla prirodnom smrću u getu Theresienstadt. Prema svjedočanstvima Else Zerkowitz iz digitalnog arhiva Yad Vashema osim brata Brune nitko od bliskih rođaka nije upućen u Hrvatsku, već su svi bili u njemačkim logorima ili u getima.
Postavlja se pitanje zašto bi baš Bruno Zerkowitz bio upućen u Nezavisnu Državu Hrvatsku, a vjerojatno je bio austrijski odnosno nakon Anschlussa 1938. godine njemački državljanin. Na to bi morali odgovoriti djelatnici JUSP-a Jasenovac, a ne temeljiti svoje podatke na fantomskim izjavama pa makar to bilo i u sezoni „kiselih krastavaca“.
„Znanost“ očajnika
Glede promjena podataka kod Lea Sterna bespotrebno je suviše trošiti riječi na takvu znanstvenu smijuriju. Godina rođenja ove jasenovačke „žrtve“ je prema jugokomunističkom Popisu žrtava Drugog svjetskog rata (SZSJ64) bila 1880., pa je to na temelju srbijanskih „popisnica istine“ (AOISV) promijenjeno u 1918., a u predmetnoj promjeni podataka godina rođenja je temeljem nekakve izjave postala 1879. Prema yo-yo efektu „znanosti“ djelatnika JUSP-a Jasenovac 39 godina razlike u godini rođenja je valjda ozbiljan podatak prema kojem Leo Stern, a sada po novom Leopold ili kako se navodi u napomenama Leopold (Lavoslav) može svom drugom „ja“ biti unuk. Ovom prilikom je (opet) promijenjena i godina smrti, štoviše zna se i točan nadnevak, Božić 1941. godine.
Jasenovačka ubojstva na najveće katoličke blagdane specijalitet su jugokomunističke propagande. Međutim prema različitim izvorima glede Lea/Leopolda/Lavoslava Sterna postoje tri različita vremena smrti u 1941. godini. Prema srbijanskom Spisku žrtava rata Leo Stern (1880., Pančevo, Marko) je ubijen 13. rujna 1941. godine. Prema tom nadnevku mogao je stradati u logorima Bročice ili Krapje. Prema zapisu iz nekakvog popisa Židova iz
Varaždina koji su ubijeni 1941.-1945. Leo Stern star 61 godinu, otac Mark, živio je u Varaždinu (to je podudarno s podatcima iz L64) stradao je u srpnju 1941. godine u Jasenovcu. To je mjesec prije nego što su uspostavljeni logori Bročice i Krapje koji prethode logoru Jasenovac u Bačičevoj ciglani pa to znači da Leo/Leopold bez obzira kad je rođen nije mogao stradati u logoru Jasenovac. Koliko izvora, toliko različitih podataka.
Jasenovački mit
Međutim prema jednom od glavnih izvora podataka za Židove stradale tijekom Drugog svjetskog rata, u ovom slučaju digitalnom arhivu Yad Vashema, nema svjedočanstava rodbine, prijatelja ni židovskih organizacija o Leu/Leopoldu rođenom 1879., 1880. ni 1918. godine koji bi odgovarao „žrtvi“ s mrežnog popisa JUSP-a Jasenovac. Ni istraživanje preko navodne supruge Rebeke Hofman nije pokazalo da postoji jasenovačka žrtva Leo(pold) Stern rodom iz Pančeva u rasponu godina rođenja od 1879. do 1918. Ovakve promjene podataka nisu znanstvene, već bi se mogle okarakterizirati kao potez očajnika, ali kreatorima popisa iz JUSP-a Jasenovac bar subotom nije dosadno. Ovakvi potezi kreatora jasenovačkog popisa samo doprinose skorijem rušenju jasenovačkog mita.
Uglavnom, na mrežnom popisu JUSP-a Jasenovac sve po starom čak i kad se radi o „novim“ podatcima. Agenda i aktivistički pristup umjesto znanstvene provjere podataka i baratanja činjenicama pa tako i nakon promjena ostaje status quo. Kako piše u dnevnom horoskopu za 24. lipnja 2022. na jednom mrežnom portalu – vrijeme je za suočavanje s istinom jer Neptun kreće retrogradno, a njemu pripada svijet iluzije. Po ovome i gatanje se čini znanstvenijim od jasenovačkog popisa.
Izvor: narod.hr/Hrvatski tjednik